S teplejšími dny nás hezké počasí láká vyjít z domu a strávit čas venku na procházce. Léto je skvělá doba na to, abychom začali s novým sportem, abychom si udrželi tělo a zejména klouby zdravé. Začínáte plánovat nějakou túru nebo výlet do přírody? Pravidelné cvičení vám pomůže tělo na túru či výlet připravit.

Běžné, každodenní problémy s klouby nejsou důvodem vyhýbat se pohybu. Vlastně je to přesně naopak! Odborníci věří, že správně zvolené cvičení může mít na klouby zklidňující účinek. Za jisté stojí za to poradit se s ortopedem nebo fyzioterapeutem, abyste zjistili, jaký druh tělesné aktivity je pro vás vhodný. Rada odborníka je zde klíčová, zejména pro ty, kteří se cvičení delší dobu nevěnovali. Odborník vám také může doporučit cviky na doma. Protahovat se každý den je doporučeno jak dospělým, tak seniorům. Protahování zvyšuje svalovou pružnost a výkonnost, ale také zlepšuje funkci kloubů, celkovou fyzickou kondici a pohybový rozsah. Pravidelné cvičení může zlepšit jak naši každodenní psychickou kondici, tak připravit naše tělo na náročnější výkony jako je horská túra nebo pěší dovolená. Co více, to celé je možné zvládnou v několika minutách.

Vyzkoušejte jeden z našich typů:

  1. Vždy byste měli začít krátkou rozcvičkou jako je kroužení zápěstím, pažemi a boky. Každé protažení by mělo být prováděno pomalu a mělo by trvat 10-30 vteřin.
  2. Přeneste váhu na jednu nohu, druhou nohu ohnout v koleni, chytit se za kotník a přitáhnout patu k hýždím.
  3. Lehněte si na záda, zvedněte obě nohy kolmo k podložce a držte je u sebe, potom pomalu spusťte nohy níže na jednu stranu, vydržte 15 vteřin, vraťte nohy na střed a totéž opakujte na stranu druhou.
  4. Abyste si protáhli hrudní svaly, můžete zatlačit ruce proti stěně, pomalu jít zpět a nechat hrudník zvolna klesat, dokud neucítíte protažení.

Tato jednoduchá cvičení mohou mít mnoho pozitivních účinků a trvají pouze několik minut. Cvičení navíc napomáhá snížení hmotnosti. Udržení zdravé váhy tím, že se zaměříte na fyzickou aktivitu a zdravou stravu napomůžete zlepšení stavu vašich kloubů. Pěti procentní úbytek na váze již přispívá ke značnému snížení citlivosti kloubů.

Vyrazte ven!

Mírné formy pohybové aktivity jako jízda na kole v kopcovitém terénu nebo chůze (s nebo bez holí) jsou nejlepší volbou, jak ulevit naším kloubům. Cyklistika může být skvělá zábava, a když je teplo, můžete ji dělat každý den. Jízda na kole je také výborný způsob, jak strávit čas v přírodě, poznat nová místa a užít si výlet v dobré společnosti. Jízda na kole zlepšuje krevní oběh a má pozitivní účinek na stav našich svalů a kloubů, navíc napomáhá spalování zbytečného tělesného tuku, což rovněž vede k úlevě namáhaných kloubů.

Pokud máte rádi procházky vyzkoušejte trekingové hole. Možná to nevypadá příliš náročně, ale chůze s holemi aktivuje až 90 procent tělového svalstva, aniž by docházelo k poškození kloubů. Třicetiminutové posilování (ideálně jednou denně) může taky pomoci zvýšit výdrž. Po krátké době už chůze do schodů nebo na delší tratě nebude problém. Navíc, když při chůzi používáte hole, obvykle můžete strávit chůzí více času a pohybovat se volněji.

Odborníci radí rozdělit si dlouhou vycházku na jednotlivé fáze, aby se klouby mohly zahřát. Prvních deset minut začněte v pomalejším tempu, pokračujete v rychlejším tempu dalších deset minut, předtím, než se vrátíte zpět k pomalému tempu. Jakmile se podmínky zlepší, můžete prodloužit fázi chůze v rychlejším tempu na dvacet minut. V ideálním případě byste se měli věnovat chůzi každý den.

Lépe spolu

Pro mnohé lidi je těžké motivovat se ke cvičení. Pokud jste na tom stejně, měli byste zkusit lekce ve fitness centru. Mnohé nyní nabízejí lekce pro seniory jako je jóga, pilates nebo pohybové lekce. Tyto lekce jsou přímo uzpůsobené potřebám a možnostem starších lidí, tak, aby je to bavilo a zároveň pomohlo zlepšit kondici. Dalším důležitým aspektem je cvičení ve skupině. Takový trénink s vrstevníky napomáhá zbavit se pocitu trapnosti či obav. Cvičení ve skupině může také navíc poskytnout motivaci. Můžete si užít pocitu sounáležitosti a zároveň potkat nové známé, zvláště pokud chodíte pravidelně. Většina lekcí se koná alespoň dvakrát týdně.