Starší lidé a senioři se velmi často potýkají s různou bolestí a bolest kloubů je jednou z nejčastějších. A i když si možná řeknete, že bolest a úbytek fyzických sil patří ke stáří, určitě není nutné se trápit zbytečně. Existuje několik možností, jak si od bolesti kloubů ulevit. Podívejme se, jaké jsou nejčastější příčiny bolesti a jaké přípravky na klouby pro seniory mohou pomoci.

na klouby pro seniory

Když práce na zahrádce bolí

Jsme národ zahrádkářů, o tom není pochyb. A mnoho z nás se těší na důchod, kdy bude konečně více času se zahrádce věnovat. Jenže s přibývajícím věkem se často pojí bolest kloubů, která činnosti jakéhokoliv druhu velmi znepříjemňuje. A nemusí se jednat pouze o zahrádkaření. Najde se mnoho seniorů, kteří by se rádi aktivně věnovali svému koníčku z mládí, např. sportu nebo turistice, ale bolavé klouby jim to znemožňují.

Jaké jsou příčiny bolesti kloubů u seniorů?

Bolesti kloubů zdaleka netrápí pouze seniory. Může se naopak objevit již v poměrně mladém věku, okolo 30 let. Na vině často bývá těžká práce, namáhavý sport nebo úraz, případně počínající artróza či dna. Přesnou diagnostiku vždy stanoví až lékař. U seniorů bývá v drtivé většině případů příčinou bolesti kloubů jejich opotřebení nebo artróza. Ta postihuje až 90 % z nich, dá se tedy říci, že je jakýmsi průvodním znakem stárnutí.

Jak se bolest kloubů projevuje a co ji zhoršuje

Bolest kloubů při artróze často provází i bolest přidružených svalů a zhoršená pohyblivost. Potíže zhoršuje chlad a výkyvy počasí. Určitě jste už někdy slyšeli vaši babičku říkat, že bude pršet, protože ji bolí kolena. Bolesti kloubů se pak nejčastěji objevují při zvýšené námaze, například při již zmíněné práci na zahrádce, při počátečním pohybu po delší době klidu nebo v noci.

Artróza se vyléčit nedá. Existuje tedy něco na bolavé klouby pro seniory?

I když artrózu bohužel vyléčit neumíme, existuje několik pomocníků v boji s bolestí. Jedním z nich je paradoxně pohyb. I když byste si možná řekli, že když vás trápí jakékoliv bolesti, měli byste být v klidu, u bolesti kloubů je opak pravdou. Pravidelný pohyb posílí vaše svaly i klouby a bolest bude menší. Nic se však nemá přehánět, pohyb by vás neměl zatěžovat a vyčerpávat. Vždy se řiďte vašimi možnostmi a aktuální kondicí.

Dalším velkým pomocníkem je kurkuma, respektive v ní obsažený kurkumin. Kurkumu pravděpodobně znáte jako výrazné koření, ale možná již nevíte, že v ajurvédě se po staletí používá právě při potížích s klouby. Obsažený kurkumin příznivě ovlivňuje pohyblivost kloubů a opotřebení kloubních chrupavek. Velkou roli zde však hraje vstřebatelnost kurkuminu. Při běžné konzumaci kurkumy je vstřebatelnost velmi nízká, a účinek na klouby tím pádem téměř žádný. Naštěstí existují doplňky stravy, které si s tím poradily. Vyzkoušet můžete například Flexofytol, který obsahuje bio-optimalizovaný extrakt z kurkumy s vynikající vstřebatelností.

A nezapomínejte na stravu. Vyvážená a zdravá strava bohatá na omega-3 mastné kyseliny, vitamíny a vápník má příznivý vliv nejen na klouby, ale na celkovou kondici a zdraví.